Vrijwilligerswerk helemaal zo gek nog niet

Meestal ben ik degene die de vragen stelt maar dit keer was het andersom! Mijn interview met M-Pact de vrijwilligersorganisatie in Enschede wil ik jullie niet onthouden.

Vrijwilligerswerk: helemaal zo gek nog niet!

Isabel heeft al veel vrijwilligerswerk gedaan. Sinds april is ze vrijwilliger PR en Communicatie bij de Bibliotheek Enschede. Ik ging met haar in gesprek over het vrijwilligerswerk, het inspireren van anderen en haar passies: “Ik ben ook nog bezig met een boek”. Je bent vrijwilliger PR en communicatie, hoe is dat tot stand gekomen? Dat is gegroeid en heeft ook wel in mijn opleiding gezeten. Ik heb onder andere MBO detailhandel gedaan en daarin zit bijvoorbeeld ook marketing. Voor de bibliotheek doe ik PR, of de lange teksten zoals wij die noemen: persberichten, interviews, et cetera. Schrijven doe ik altijd al, ook thuis. Dat is wel echt een passie. Ik ben zelfs bezig met een boek! Verder houd ik erg van lezen en vind ik muziek heel mooi. Hoe ziet je dag bij de Bibliotheek Enschede eruit? Dat is zo divers. We zitten met een stuk of zes mensen en er zitten ook altijd stagiaires bij. We beginnen met een werkoverleg over wat er komt. Wat staat er op de agenda? Gaan we een persbericht opstellen? Maken we flyers? Verder zorgen we ervoor dat de bibliotheek er netjes uitziet. We hebben een eigen expositieruimte en daar gaan we ook mee aan de slag. De dag vliegt voorbij. Soms ben ik thuis ook nog met dingetjes bezig. Het is heel afwisselend en dat maakt het heel leuk. Wat heeft vrijwilligerswerk jou gebracht? Je komt telkens in een nieuwe kring met mensen en je bent bezig om iets te maken. Je zorgt ervoor dat anderen het naar hun zin hebben en dat alles er mooi uitziet. De lach op mensen hun gezicht: daar doe je het eigenlijk voor. Met iedere glimlach hebben wij ook een glimlach. Heb je een levensmotto? Optimisme. Dat denk ik altijd erg sterk. Blijf optimistisch. Het leven kan heel zwaar en moeilijk zijn, maar je moet het toch positief benaderen anders kom je er niet meer uit. Ik merk dat mensen vaak vanuit hun verdriet reageren en daar mis je veel mee. Als je daar mee om kunt gaan, zie je ook de rest om je heen. Dan gaan de deuren weer open en komt er zon binnen. Hoe wil je anderen inspireren? Bijna iedereen wil wel wat doen. Dat hoor je ook om je heen: ik wil graag wat doen. Als mensen vrijwilligerswerk willen en ze kunnen het doen, doe het gewoon. Het is hartstikke leuk. Je komt onder de mensen, je ziet andere dingen en je wereld wordt groter. Maar als je daar moeten aan verbindt is dat niet goed. Voor mijn gevoel creëert dat een drempel. Iedereen wil wel iets bijdragen. Dat zie je ook. Er zijn zoveel dingen om te doen. Als mensen zelf op zoek gaan, zullen ze altijd iets vinden wat bij hen past. M-Pact helpt daar natuurlijk ook bij. Je kunt altijd naar M-Pact toe of een kijkje nemen in de vacaturebank. Uiteindelijk wil iedereen waardering. Bij de bibliotheek krijgen we dat gelukkig. We krijgen genoeg schouderklopjes!