Trump en nu wat? Mediablunder pur sang

Trump
Daar is hij dan Trump, mr president elect. Wachtend op de definitieve uitslag van de kiesmannen. Zij bepalen het uiteindelijk. 
Her en der lees je onvrede, ongenoegen, demonstraties, boze pers boze mensen. Her en der lees je blij mensen. Bizarre reacties ‘Trump gaat Nederland redden’ alsof de messias op rechts hier ook komt regeren. De grote vraag is nu ‘waar ging het mis?’. De pers (waartoe ik behoor) zwijgt erover. Ik niet, niet meer.
Gedurende de gehele campagne heb ik dit gedacht ‘zijn die collega’s van me gek geworden ofzo?’ Als er namelijk iets is dat je niet moet doen is het de ‘aanpak Trump’. Elk stap hop onder een vergrootglas. Dit werk als zuigknop namelijk. Wekt nieuwsgierigheid. Mensen willen meer weten gaan dus ook alles ‘vreten’ wat zo’n man zegt. 
Als je dan ruim een jaar hoort hoe slecht het gaat, dat Mexicanen verkrachters EN illegalen zijn, de klimaatverandering een hoax, China achterlijk, Clinton een crook is die in de bajes moet, dan geloof je dat. De kracht van herhalen. Op rally’s maar vooral pers en twitter werken verlammend. Van ‘ach sufkop’ wordt hij ineens de wereld messias. ‘Hey heb je gehoord wat hij zei? Deportatie is DE oplossing voor die illegalen?’ Dat dit al gebeurd denkt niemand meer aan. Illegalen die niet vlgs de regels komen moeten namelijk altijd weg! Of ‘hey heb je dat gehoord? Hij gaat IS plat bombarderen’ wat her en der al gebeurd. IS verliest en reageert het in Europa af met radicale idioten. Of ‘hey die muur wat een goed idee zeg’ een muur die er feitelijk al is, de grens met Texas bestaat uit een grote muur van prikkeldraad en hekken, her en der hoog voltage, incl een buurtwacht die overstekers afknalt. 
Wat hij dus feitelijk riep (nadruk op riep want nu wordt het serieus en kan veel niet) gebeurd al of is een leugen. Dat liegen was wel een ding. 80% van je campagne laten bestaan uit leugens, verkeerde cijfers en onzin.
Wat hier is gebeurd is een enorme media blunder. Dit soort gasten (sorry maar een racist krijgt geen normale naam bij mij) moet je in de pers niet aankaarten, die moet je links laten liggen. Verongelijkt roepen ‘oh wat zegt hij nu toch weer’ is juist kaf op zijn koren geweest. Dat blijkt wel weer. Ook de dreiging ‘zeg niet dat je op hem stemt’ komt over in de peilingen ‘stel je voor zeg wint hij niet weten ze dat ik op racisten stem’. 
Mijn collega’s hebben het verbruid en goed ook! Alsof ze niet geleerd hebben van de vroege jaren 30 toen ze het deden bij Adolf Hitler. Juist die aandacht voor Adolf en het proces hielpen hem in het zadel. 
Wie nu nog zegt dat het populisme beter gezegd racisme nazisme en fascisme geen gevaar is moet goed oppassen. Voor je het weet lees je ‘ik gooi een ruit bij je in’ of ‘ik weet waar je woont’. De omgangsnormen hebben we namelijk afgeschaft. Zeker nu Trump verkozen is. Dankzij eze basher en de media moet je uitkijken wat je zegt.