THE Finest Hour 1951 “De onmogelijke reddingsoperatie” “THE impossible rescue” 


Zoals de trailer zo is de film. Jammer genoeg niet te zien in de bioscopen wel on demand bij bijvoorbeeld Pathé of op Windows (de app freefilm). Het is een waargebeurd verhaal met Chris Pine in de hoofdrol.

De film verteld het verhaal van Bernie en Muriel die elkaar een paar maanden voor de grote storm ontmoeten. Muriel is anders dan anders. Ze vraagt Bernie ten huwelijk, verschijnt op de kazerne en wil niet dat Bernie de zee op gaat. Het is te gevaarlijk. Men moet wennen aan haar. 

En gebeurd het, haar grootste angst een noordoosten storm komt opzetten. Gevaarlijke hoge golven en eigenlijk geen mogelijkheid de zee op te gaan…

Op 18 februari 1951 breken 2 tankers tijdens een grote storm in tweeën. De S.S. Pendleton had geen tijd voor een S.O.S. De schepen zonken voor de kust van New England met veel opvarenden. Wonder boven wonder werden er 32 gered door de Kustwacht die door een kapotte radar iets waarnam en de waarneming van een visser die beweerde een schip te hebben gezien voor de kust. Niet wetende wat er gaande was ging 1 klein schip de te gevaarlijke zee op en vond de helft van de Pendleton vlak voor de kust. 

Source: Wikipedia

Main article: SS Pendleton
Bow section of the Pendleton, 19 February 1952

On 18 February 1952, during a severe “nor’easter” off the New England coast, the T2 tankers SS Fort Mercer and SS Pendleton broke in half. Pendleton was unable to make any distress call; she was discovered on the unusual shore radar with which the Chatham, Massachusetts, Lifeboat Station was equipped, during the search for Fort Mercer.[22]
Boatswain’s Mate First Class Bernard C. Webber, coxswain of Coast Guard Motor Lifeboat CG 36500 from Station Chatham, and his crew, consisting of Engineman Third Class Andrew Fitzgerald, Seaman Richard Livesey, and Seaman Ervin Maske, rescued the crew from Pendleton’s stern section, with Pendleton broken in half. Webber maneuvered the 36-footer under Pendleton’s stern with expert skill as the tanker’s crew, trapped in the stern section, abandoned the remains of their ship on a Jacob’s ladder. One by one, the men jumped into the water and then were pulled into the lifeboat. Webber and his crew saved 32 of the 41 Pendleton crewmen. Webber, Fitzgerald, Livesey, and Maske were awarded the Gold Lifesaving Medal for their heroic actions.[22]
In all, U.S. Coast Guard vessels, aircraft, and lifeboat stations, working under severe winter conditions, rescued 62 persons from the foundering ships or from the water. Five Coast Guardsmen earned the Gold Lifesaving Medal, four earned the Silver Lifesaving Medal, and 15 earned the Coast Guard Commendation Medal.[12]
The rescue of men from the bow of Fort Mercer was nearly as spectacular as the Pendleton rescue, though often overshadowed by the Pendleton rescue. Eight officers and crew were trapped on the bow of Fort Mercer, of which four were rescued using rafts and a Monomoy surfboat.
The first of the Coast Guard’s Sentinel-class cutters, USCGC Bernard C. Webber, was named in BM1 Webber’s honor.[23]
The rescues are portrayed in the 2016 motion picture The Finest Hours, based on the 2009 book by the same title.