Bijeengeharkt Connie Harkema

Bijeen geharkt   Nummer 60      maart 2016

image

Connie Harkema

Stadssonnetten en Friese 11-steden

De twee series “Stadssonnetten” en de “Friese 11-steden” blijven in ontwikkeling.

Een nieuw sonnet is geschreven en vormgegeven. 

Vijf Friese steden zijn verenigd op een groot doek en wachten op de andere zes.
Lees over hun ontstaan op het grote, witte vlak.
Als op zichzelf staande schilderijen vertrekken ze alle elf naar Ameland, waar ze na hun omzwervingen door München, Straatsburg, Amsterdam, Lekkerkerk, Krimpen aan den IJssel, Stockholm, Antwerpen en Leeuwarden voor tweeënhalve maand neerstrijken.

Ook voor deze brief wens ik je weer veel lees- en kijkplezier,

Connie Harkema
beeldend woordkunstenaar
voor een eerlijke tekst en een kleurrijk beeld

Expositie Ameland

Van 19 maart tot en met 28 mei heb ik, samen met FRIA-leden Johan van der Dong, Gwendolyn van Essen en Han Reeder, een tentoonstelling bij Landal Ameland. Een mooi plekje voor de Friese 11-steden. Ze hoeven slechts een klein stukje overzee en blijven tegelijkertijd de Friese provincie trouw.

Tevens is er een klein nieuw werkje (30 x 30) van mij te zien in Galerie November, genaamd “Ameland”. Om in dezelfde trend te blijven als de tentoongestelde serie, neemt ook in dit werk de Friese vlag een opvallende plek in.
“Ameland” maakt deel uit van een overzichtstentoonstelling van alle exposanten van FRIA over zee.

image

Friese 11-steden

Dit jaar ga ik mijn grootste schilderij (1 x 2 meter) tot nu toe maken met daarop alle Friese 11-steden bij elkaar.

Dankzij kunstbemiddelingsbureau Art Connection heb ik de toezegging gekregen dat dit werk twee jaar lang op een prominente plaats op de eerste etage van Hotel WTC Expo in Leeuwarden mag hangen. Dat is in 2017 en 2018 (het jaar waarin Leeuwarden Culturele hoofdstad is!).
Het nieuwe werk wordt een samenvoeging van de serie schilderijen die ik alweer een paar jaar geleden heb gemaakt van de Friese 11-steden.

Een update van mijn vorderingen:

Elf is geen handig getal om gelijkmatig te verdelen over een rechthoekig vlak. Een even getal was handiger geweest. Dan had iedere 11-stedenstad een oppervlakte gekregen van 50 x ongeveer 33 en hadden er 6 op het bovenste gedeelte gekund en 6 op het onderste. Een vlakverdeling die ik wegens het gemak bij het vervaardigen van dit schilderij toch maar heb aangehouden. Hoe? Door Leeuwarden als belangrijkste stad neer te zetten en een plek van twee steden tegelijk te laten innemen. Deze dubbele afmeting vind ik eigenlijk wel gerechtvaardigd gezien het feit dat de 11-stedentocht daar begint en eindigt.

Nadat het grootste gedeelte van de Achmeatoren (dat rechthoekige zwart/grijze gebouw) stond, wilde ik weten hoe ik deze het best kon laten aansluiten op de onderliggende stad Workum. Zo gebeurde het dat niet Leeuwarden de eerste complete stad op het doek werd, maar Workum met de St. Gertrudiskerk. De tweede stad wordt Hindeloopen, waarvan hier al een beginnetje met de Grote Kerk.

Hier zijn Workum en Hindeloopen al bijna klaar.
Tevens een opzet van de Sneker Poort.

Behalve de Achmeatoren is nu ook de Oldenhove (schuine toren bovenaan) van Leeuwarden klaar.
Tevens staat de Sneker Poort er nu in zijn geheel op.

Hier zijn vijf steden af, en omdat Leeuwarden als begin- en eindpunt van de 11-stedentocht dubbel telt is hiermee de helft van het grote doek voltooid.
Boven: van links naar rechts: Leeuwarden en Sneek, en
beneden: van links naar rechts: Workum, Hindeloopen en Stavoren.
De eerstvolgende stad die ik ga aanpakken, zal Sloten zijn. Deze komt rechts onderaan, naast Stavoren.

Blikvangers

Via Retro Festa Competitio (http://www.retrofesta.info/index.php/tydrys) kun je nog steeds sparen voor de blikvangers met daarop vier van mijn Friese 11-steden.
Je kunt ze bestellen via: http://www.retrofesta.info/index.php/blikvangers/bestellen-blikvangers, waarbij de opbrengst gedeeltelijk bestemd is voor Energy4all.

Tot slot: als serie verhuizen alle individuele11-steden half maart van Hotel WTC Expo te Leeuwarden naar Landal Ameland State, waar ze tot eind mei blijven hangen.

“Nieuw begin” volop in de aandacht

“Nieuw begin” had rond Valentijnsdag aan belangstelling niet te klagen.
Deze combinatieprint van tekening met gedicht had een mooi plekje weten te veroveren tijdens de expositie “liefde & lust” bij het Kunstlievend Genootschap Pictura te Groningen.
Tijdens de feestelijke finissage op 14 februari kon de dans van de liefde uiteraard niet ontbreken.

 

En ook bij Haveman Kunst werd dit werk rond deze tijd prominent in het zicht geplaatst op de eigen Facebook-pagina.

Stadssonnetten

“Stadssonnetten” is het andere grote project waar ik me nu op richt. Het bestaat uit 12 schilderijen over interessante Europese steden (en NYC) met daarbij een geschreven sonnet plus een aantal kussens.

Afgelopen maand heb ik het volgende gedicht bewerkt zodat ook deze kan worden uitgeprint op een canvas doek (90 x 60)

image

CoSi

De beker die ik maakte tijdens de CoSi-activiteiten met mijn dochter Sietske is af.
Waarschijnlijk ga ik hem inzetten bij de serie Stadssonnetten, en wel bij de voorstelling van Malmö.

image

Ben nu bezig met een nieuwe beker, zodat ze samen op het bijzettafeltje kunnen, dat ik aan het beschilderen ben.

 

Agenda

2016

Tot onbepaalde tijd
NH Schiphol Airport, Kruisweg 495 te Hoofddorp
Doorlopende gezamenlijke expositie met leden van “BooART Kunstbemiddeling”
Vrij toegankelijk

19 maart t/m 28 mei 
Landal Ameland State Strandweg 51124, Nes (Ameland)
Vrij toegankelijk tijdens de openingsuren

September
Galerie Kunst vol leven, Uitbreidingsstraat 1b, Baarle-Hertog (net over de Belgische grens)
Vrij toegankelijk tijdens de openingsuren

12 t/m 20 oktober
Galerie Doet, Schrans 44, Leeuwarden
Tentoonstelling “Licht”, beschilderde lampenkappen
Vrij toegankelijk tijdens de openingsuren

29 en 30 oktober
Art Assen, TT Hall Assen

2016 / 2017

Donderdag 3 november 2016  t/m dinsdag 14 februari 2017
Restaurant De Grote Wielen, Bûtlan 1, Leeuwarden
Vrij toegankelijk tijdens de openingsuren

Contact en achtergrondinformatie

Je kunt me mailen op connieharkemainfo@gmail.com

Voor nadere informatie verwijs ik naar:
http://www.connieharkema.exto.nl 
http://www.connieharkema.jouwweb.nl
http://www.flickr.com/photos/78956192@N03/
http://www.todio.nl/Connie

De nieuwste berichtjes vind je op:
http://www.facebook.com/profile.php?id=100002148662167
http://www.linkedin.com/pub/connie-harkema/17/b54/244
http://twitter.com/ConnieHarkema

De blog over mijn leven en werk als beeldend woordkunstenaar staat op:
http://www.connieharkema.exto.nl 
http://www.connieharkema.jouwweb.nl