Pijnstillerss met Birgit Schuurmans en Gijs Blom

http://youtu.be/UlUcoqpW0c0

Gijs speelt een tiener die van muziek houdt en in een jeufdorkest auditeerd. Zijn auditie gaat slecht maar door zijn telent wordt Caspef toch aangebomen. 

Als de brief komt dat ie aangenomen is ondekt ie per toeval dat zijn moeder kanker heeft, hij rent naar haar kantoor en treft haar nergens aan hij vindt enkel een afspraak in het Antonie van Leeuwenziekenhuis aan. Als enig kind gaat hij onmiddelijk er naar toe en komt er zo achter waarom mam de laatste tijd zoveel pijn heeft. Kanker…..

Het nieuws komt hard bij hem aan want hij wil zijn moeder niet kwijt, mam probeert rustig te blijven maar is zelf erg bang. Bang voor de ziekte, haar zoon en de dood.

Casper gaat daarom op zoek naar zijn vader, en verstopt zich in de muziek, een goed vriendin die verliefd is op een marrokkaampnse jongen. 

De band tussen moeder en zoon is ontzettend hecht, de angst elkqar te verliezen zet hem aan zijn vader te zoeken. Een fotogrraaf. Dan komt hij erachter hoe zwaar mam het heeft gehad en heeft. 

Pijnstillers, gelukkig te zien op HBO is een klein budget film prachtig geriseerd en vooral herkenbaar voor iedereen die met kanker te maken heeft. 

Bitgit valt erg op, Gijs ook. Beiden spelen alsof ze echt een gezin zijn, het spat van het scherm af, ze laat hem ook rustig op zoek naar zijn vader gaan om te laten zien waarom het niet ging. Vader de man zonder rust die vrijheid moet hebben verliet moeder al gauw.  

Bij de eerste ontmoeting, een zogenaamde interview, komt hij erachter hoe hartelooos hij is.. Hij verteld wel over zijn ex maar niet over zijnzoon. Tijdens reiEn zag hij er teveel dood gaan… Hij rent weg maar wordt toch grbeld door zijn vader.

Ze proberen oprecht stiekem een band op te bouwen wat mislukt. Casper is te oud en volwassen geworden. En vindt na de dood van mam al haar brieven terug bij zijn vader, ongeopende enveloppen, een nooit beindigde relatie, mam probeerde alles op alles om haar zoon zijn vader te laten kennen.

De mooiste scene is ook de ergste, de uitslag is ” u gaat dood” moeder en zoon liggen urenlang in elkaars armen in haar “Indiase Slaapkamer” waar hij verwekt is. Samen wachten ze op het onvermijdelijke de dood.

De klappen erna zijn intens, het orkest wil em niet meer, dirigent Theo die kanker overleefde stuurt hem weg. Zijn hart breekt en hij gaat toch naar Praag omdat hij inmiddels met dochter Anouk zangeres koor een soort van relatie heeft.  Hij zet alles op alles om niet dezelfde fout als zijn vader te maken en vertelt eindelijk dat hij verliefd op haar is. 

Die kracht brengt hem terug in de wereld uit zijn verdriet, en in Praag zet pap em daar waar hij hoort achter de piano. De harde man heeft immers alle gezien mbt kanker hij leeft maar Caspere moeder is dood en speciaal voor mam speelt hij de sterren van de hemel. Je voelt mams aanwezigheid…………..en ziet haar ook in de slotscene trots kijkend naar haar mooiste kado ooit haar zoon die in op haar lijkt. 

De afsluiter is de vader van zijn vriendin die zijn marrokaanse schoonzoon accepteerd en een staande ovatie die deze film oprecht verdient. Hij raakt jr tot op het bot.

De film brengt je binnen in eenouder gezin. Een tiener een moeder een vader die vlucht, een vriendin die hij beschermd met een marrokkaas vriendje, een vriendin van het jeugdorkest wiens vader genezen is van kanker. 

Op de dag dat hij zijn vader ontmoet en niets zei hoorde hij van een vriend dat zijnzoon voor zijn neus stond met een smoes. Ze proberen een band op te bouwen maar dat lukt niet echt goed. Moeder accepteerd zijn keuze maar bid vurig dat hij niet zo gekwetst wordt als haar. 

Als jezelf vecht tegen een ziekte die kanker (leukemie) aanwakkert in je lijf en door een verspreking hoort ” beenmergpunctie gepland” en er te vaak op bloedplaatjes en leucocyten wordt geprikt met een vader met longkanker ( tumor met succes weggehaald) en zelf een carcinoom acchtige vlek die ze bewust als “embolie-infarct-carcinoom” met kook en stomend water onderzoeken komt de film binnen als een bom en maakt je bewust van jezelf.

Het mooie is dat alles aan bod komt. Van A tot Z regulier alternatief, het denken en het vechten kijk je anders. 

Je weet dat Birgit prive het nodige meemaskt. Gijs is een natuurtalent op acteergebied jong maar zeer talentvol. Ik vindt het naast ” Komt een vrouw bij de dokter” een schitterende goede film.

Eenvoud en het in beeld brengen van de realiteit maakt de kleine film een Gouden Kalf film. Het wordt zo mooi in beeld gebracht dat je het leven hopelijk anders gaat zien. Dat je leert genieten, dat je leert dat je niet alles meer kunt maar vooral hoe belangrijk acceptatie is. Kanker is verankerd in ons leven, doodsoorzaak nummer 1. Ik vertik het om op te geven en dat gevecht zit niet alleen in jouw maar ook in je omgeving. 

Je wordt gedwongen keuzes te maken, de zuigers moet je uit je leven bannen. Ik moest het met iemand die ik al 40 jaar ken die mij de wet voor ging schrijven, iets wat ik niet pik. Je lichaam beslist, voorbeeld lopen. De auto imuunziekte die het aabwakkerde heeft me ook Osteoporose kado gegeven, waarbij je moet bewegen. In 3 weken tijd werden mijn krukken een rolstoel, toen die vriend zei;” dat komt omdat je niet wilt” knapte er iets. Kun jij lopen met breukjes in ruggewervels bekken heup? Nee ik sleepte me naar het ziekenhuis 10 minuten werd een uur. Toen klapten beide benen steeds weg, waar kies je dan voor met 45? Idd de rolstoel en rollator thuis. 

Aparte andere overeenkomst discriminatie, het vriendinnetje van Casper krijgt verkering met een marrokaan, zijn vader haat ze. Ik ken een stuk of 5 die moord en brand gillen dat ik lieg 1 is een familielid met 1 standaard vraag:” wanneer ga je dood leugenaar” mijn nichtje vertelde dat ophangen best leuk is. Lies Anne Bert ik wens jullie de kanker toe in woeker vorm. De pijn 7x maar erger. Mag IK DIT ZEGGEN? Ja. Dit geldt ook voor zuigers L v Dijk en Ulstee die me meetrokken in een ordinaire ruzie, net in de tijd dat ik midden in de eerste onderzoeken zat, beiden gun ik veel plezier bij een psychiater toe en dan resten er nog een 4 tal die elkaar de tent uitvechten, iedereen stalken en nu met de bek vol tanden niet meer kunnen ontkennen dat ik ziek ben. 1 veranderd steeds mijn telefoon abbonement breekt in om geld te jatten maar rijd ook wijkagenten van de sokken, de andere zogenaamde stalk expert hield op toen drank maatje een verbod kreeg om over mij te bellen.

Mijn leven is een chaos die langzaam veranderdt in de orde van de dag. Mijn verhaal wat nu door witte jassen verteld wordt kunnen de mutsen, nepfamilie en nep vrienden niet meer afgedaan worden  als gedoe en onzin. Maria Genova zei het al En schreef er een boek over de stalker valt in zijn web, dat enorme web breekt ze op waardoor ik nu puin kan ruimen. 80% is opgelost. Echter hoor je iemand roepen die Jooske Francis Bert Monica Lies Anne heten dat ik gezond ben denk dan aan deze film. En weet dat je met o.a. Kanker geen tijd voor onzin hebt en 1 is stom genoeg om Isabel te spelen als ik in het ziekenhuis ben. 

Laatst adviseerde para Liesbeth me pillen te slikken, ik vroeg wat er nog bij moet komen, mij rolator is een apotheek. Ze stotterde iets onverstqanbaars ze zal nu wel door hebbben dat haar gepruts weinig voorstelt. Ik antwoorde Chemo komt er nog bij nu is ze weer even genezen van haar reading adviesjes “denk nu eerst aan jezelf” zei parakid nepper laats onverwachts. Ik vrorg, zo dame wakker geworden? Maar ik denk niet aan mezelf maar aan aan pap familie in Spanje mijn website EN aan genezen…. Ga aub wat anders doen dan zweven de kwaliteit vd tapijten is bar slecht kijk 1x Astro TV en je ligt 3 weken dubbel. Dit alternatieve zit in de film ook Birgit roept, “daar ga ik me niet in verdiepen. Je krijgt toch al een dieet.” En ze heeft gelijk, blijf op reguliere weg alternatief erbij kan maar nr 1 is je artsenteam! 

Het even uit de film stappen en inkijk geven in mijn leven doet jullie hopelijk beseffen dat er teveel gekletst wordt, de zieke heeft het al zwaar genoeg de energie vliegt je lijf uit. Letterlijk. Echter verstop je niet! Zeg wat je denkt! 

Leef! Geniet! Believe en de film een dikke 10, want iedereen kent iemand met kanker of ALS Mijn auto imuun ziekte mass cell disease heeft 1 ding gemeen met ALS MS Parkinson, de rolstoel komt en ook dingen als trombose. Blijf positief laat ze maar praten op een dag vallen ze op hun giecheltje. De lachende 3de ben ik die leeft, zingt lacht huilt en bewonderd. Ramses was zo gek nog niet, zing lach vecht huil bid en bewonder. Ik doe het elke dag.

Je ziet het in deze film terug op een prachtige manier, een aanrader. Want alles komt voorbij. Zozeer dat ik een stuk Isa in een recensie kan verwerken zonder dat het opvalt als je pijnstillers hebt gezien. 

Lach, bid, huil, bewonder en leef, elke dag kan mijn Laatste zijn. Ik begin met een lach eindig met lach, pap en ik praten veel, houden van elkaar ik wens hem de huildagen nog toe. Ik heb 4 dagen lopen gillen en janken. Ik had het nodig. Ineens kwam alles  eruit, de moord op mijn broer, het overlijden van mam, onverwerkt verdriet. En nu geniet ik van elk moment dat ik nog heb om te schrijven, te delen en mensen te leren wat je moet doen om te leven en geven. 

Pijnstillers is een film om van te houden, alles zit erin. Kijk en bewonder. En zeg nou eerlijk zelf WIJ hebben prachtige films gebasseerd op de realiteit.

Oh ja nog 1 ding een rolstoel is niet erg wel de blikken op straat, het cliche men spreekt de duwer aan klopt. Ik krijg een knikje en pap de vragen….. Dat zal helaas niet veranderen……….. Lach leef huil bid vecht en bewonder.