Bijeen geharkt Connie Harkema

image

Connie Harkema 1x per kwartaal schrijft ze “bijeengeharkt” een schitterend overzicht van haar haar werk als levenskunstenaar.

Exposities, concert, blog, nieuw werk

Weliswaar een beetje aan de late kant, maar desondanks niet minder gemeend. Daarom als eerste iedereen nog een heel goed, gezond, gelukkig en inspiratievol 2015 toegewenst.

Mijn nieuwe jaar zit vol activiteiten en nieuwe initiatieven, zoals de kop van deze brief al doet vermoeden, met alweer een bescheiden hoofdrol voor de Friese 11-steden.

Naast allerlei leuke nieuwtjes is er natuurlijk ook weer de agenda.

Veel leesplezier,

Connie Harkema
beeldend woordkunstenaar
voor een eerlijke tekst en een kleurrijk beeld

image

Rondtour Friese 11-steden

Aan de rondtour van de Friese 11-steden is nog lang geen einde gekomen. Na de succesvolle tentoonstellingen in het Hilton Hotel van München en Straatsburg vorig jaar hebben de doeken eind oktober 2014 Art Square Amsterdam aangedaan, en in november en december de bibliotheek in Krimpen aan de Lek.

Momenteel hangen de steden t/m eind februari in de bibliotheek van Lekkerkerk, in een gecombineerde tentoonstelling met mijn boeken, gedichten en werk uit de serie “Art & Literature”.

image

Halverwege december verhuist het werk door toedoen van Art Connection naar WTC Expo in Leeuwarden, waar het tot half maart 2016 is te bezichtigen.

Verder kun je bij mij nog altijd de bijbehorende postkaarten en het boekje “De geschiedenis van de Friese 11-steden in vogelvlucht” bestellen (harkemaconnie@gmail.com), zoals ook staat vermeld in “Landleven”, hét magazine voor buitenleven.

Eerder waren de kaarten en het boekje te koop tijdens de Friese Streekmarkt in Hemelum.

image

En tijdelijk bij Out of the Box, te Leeuwarden.

image

image

In het voorjaar komen de kaarten hier in een apart kaartenmolentje te staan, waarbij ze niet alleen als set maar ook los verkrijgbaar zijn. Tevens vindt dan de aftrap van de serie Stadssonnetten op kaart plaats.

Tot slot een leuk bericht op Facebook van mijn Vlaamse fan Christine de Knijf:
Mijn Connie Harkema- muur !! ik ben er trots op en Connie, ik krijg er ook mooie commentaren op !! Bedankt Connie

foto van Christine de Knijf.foto van Christine de Knijf.

image

Stadssonnetten en expositie

Twee nieuw werken in de serie “Stadssonnetten”: Parijs en Venetië.

image

image

Vanaf half september tot half december is de gehele serie te bekijken bij Brasserie Stania State in Oentsjerk, vlak bij Leeuwarden, zie http://www.staniastate.nl/.

Bovendien zijn de afbeeldingen al vanaf het voorjaar verkrijgbaar als postkaart bij Out of the Box, Nieuwestad 67, Leeuwarden, en als zodanig ook te bestellen via harkemaconnie@gmail.com

Blog

Ik kan het niet laten. Een blog hoort er gewoon bij. Na mijn vervelende ervaring vorig jaar waarbij mijn totale blog was gehackt, begint het schrijven van kleine stukjes toch weer te kriebelen. Ditmaal geen lange fotoverslagen, maar slechts korte stukjes tekst op Exto.nl over alles wat een beeldend woordkunstenaar bezighoudt.

Kijk voor de eerste bijdragen op: http://connieharkema.exto.nl/blog.html#.VKkQc5U5C00

Daarnaast kun je op dit account terecht voor mijn exposities, virtuele galerie en webshop.

image

Concert

Het gaat echt heel leuk worden mijn Moordrechtse optreden samen met het Canja Trio op zaterdag 24 januari.
Op verzoek van Moordrecht Klassiek heb ik speciaal voor deze avond een programma samengesteld waarin componisten uit diverse landen een hoofdrol spelen.
Door te kijken naar kunstwerken en te luisteren naar verhalen en gedichten over het land van herkomst van componisten als  Debussy, Ravel, Rossini en Strauss onderneemt de bezoeker als het ware een muzikale reis. Een reis die niet compleet zou zijn als het Canja Ensemble niet de mooie werken van deze musici ten gehore zou brengen.

Art Square Museumplein Amsterdam

Op naar de derde http://www.artsquare-amsterdam.nl Museumplein van Amsterdam, met maar liefst twee gratis workshops: “auteursrecht en financiering van kunst” en “PR en publiciteit”.
In totaal komen er 30 kunstenaars, 4fotografen, 4edelsmeden, 4keramisten en 1 beeldhouwer. En ik zit erbij! Eind maart, vijf dagen lang, een mooie plek in de centrale hal. ik heb er nu al zin in!

image

image

CoSi

Mijn dochter Sietske, studente Kunstacademie, en ik, zijn dit jaar een nieuw initiatief begonnen: de CoSI-avond, genoemd naar de eerste twee letters van onze namen met een knipoog naar het Engelse woord voor gezelligheid. De bedoeling is om zonder vooropgesteld plan samen tot nieuwe kunstuitspattingen te komen, daarbij gebruikmakend van minder voor de hand liggende materialen. We zijn gestart met het verknippen van oude cd’s die we op de een of andere manier als mozaïek willen verwerken.

image

image

Art & Literature

Aan mijn serie “Art & Literature” heb ik weer een nieuwe werk toegevoegd met de titel: “Stadhuis Gouda”.

image

Gouda in beweging 40 x 60 goedfel.jpg

image

Rondreis Italië

Bijna dagelijks post ik op Facebook foto’s van mijn Italiaanse rondreis afgelopen voorjaar: https://www.facebook.com/connie.harkema.1/photos_all

Deze keer foto’s van het midden en zuidwesten van Sicilië en de terugreis.

Fotoalbums

Vanaf vorig jaar januari ben ik op Facebook begonnen mijn werk in verschillende fotoalbums onder te brengen.
Na “Winterwarmte”, “(On)geloofwaardig”, “Reisschilderingen”  en de “Friese 11-steden” te hebben voltooid, ben ik bezig met het album “zwart-wit tekeningen”:
https://www.facebook.com/connie.harkema.1/media_set?set=a.562009827213968.1073741826.100002148662167&type=3

image

Cursus Poëzie Schrijven

Veel van mijn schilderijen heb ik verwerkt in de cursus Poëzie Schrijven die ik voor Instituut Laudius heb ontwikkeld, zo ook in les 12 een detailafbeelding van “Het alziend oog” met de opdracht hier een lai petit bij te schrijven. Dit is een middeleeuwse Franse versvorm bestaande uit tien versregels en een vrij maar regelmatig metrum met rijmschema: AAB AAB BAAB.

Een van mijn cursisten, Koen Ferny, heeft er dit prachtige gedicht bij gemaakt:

Alziend oog detail 1

verstarde twijfel in de kolk
behoude begeerte door gods volk
pijnlijke scheut in haar rug

het lot van pogend voetvolk
tegenover vrijheid van een bolk
zwaartekracht wenst ons terug

naar boven een weg over de brug
van zeevolk tot bergvolk
het geborchte slaakt een rookwolk
misschien nu, vliegensvlug.

Agenda

2015

Tot onbepaalde tijd
NH Schiphol Airport, Kruisweg 495 te Hoofddorp
Doorlopende gezamenlijke expositie met leden van “BooART Kunstbemiddeling”
Vrij toegankelijk

Januari t/m februari
Bibliotheek, Talmastraat 1, Lekkerkerk
Solo-expositie tijdens de openingstijden van de bibliotheek

Zaterdag 24 januari, 20.00 uur
Raadzaal van Zorgcentrum Vivere, Westeinde 1, Moordrecht
(voormalig gemeentehuis)
Woordkunst ter verrijking van concert Canja trio

Donderdag 26 t/m maandag 30 maart van 09.00 tot 18.00 uur
Art Square Amsterdam, paviljoen Museumplein, Amsterdam
Gezamenlijke expositie, art, jewellery, photography

Woensdag 23 september t/m dinsdag 10 december
Brasserie Stania State, Rengersweg 98b, Oentsjerk
Solo-expositie

2015 / 2016

Woensdag 11 december 2015  t/m dinsdag 15 maart 2016
WTC Expo, Heliconweg 52, 8914 AT Leeuwarden
Solo-expositie

Contact

Je kunt me mailen op harkemaconnie@gmail.com

Voor nadere informatie verwijs ik naar:

http://www.connieharkema.exto.nl
http://www.connieharkema.jouwweb.nl
http://www.flickr.com/photos/78956192@N03/
http://www.todio.nl/Connie

De nieuwste berichtjes vind je op:

http://www.facebook.com/profile.php?id=100002148662167
http://www.linkedin.com/pub/connie-harkema/17/b54/244
https://twitter.com/ConnieHarkema

Bedankt🙂