De zaak Jansen Steur

Auteur Isabel Blanco, journalist IPA, NVJ, GNS

De zaak Jansen Steur, Jansen, de grootste medische strafzaak ooit? OF topje van de ijsberg. Ik had mezelf voorgenomen niet meer over de zaak ook maar iets op papier te zetten nadat een onverlaat wat termen op een vorig blog had gezet en een ex directeur van mening was dat IK in mijn eentje verantwoordelijk was voor alle publicaties in de Nederlandse en Buitenlandse pers. Ik nam ze over op mijn blog, heel soms met een intro. Mijn moeder Truus Blanco stierf mede door toedoen van handelingen verricht door de arts die thans in Almelo terecht staat in een strafzaak en voor het Tuchtcollege in Zwolle.

Jarenlang tegenwerking van een paar personen, het waren zware tijden voor ons en toch bezoeken mijn vader en ik de Rechtbank niet. We volgen de zaak via twitter en toen ik las wat 1 van de ex slachtoffers deed met zijn spreekrecht, een veer in de kont bij Jansen en een woord noemen wat IK nooit heb gezegd sloegen bij mij enigszins de stoppen toch wel door. Meneer met de pijp zou het wel even anders doen zoals hij al deed vanaf het begin.

2009, bijeenkomst 2, we zitten vooraan, willen alles horen, voelen de onmacht bij Politie en Justitie. De zaak is erg groot en hoe pas je experimenten en foute diagnoses in strafrecht artikelen. Dat werd een hele klus en meer dan 120 aangiftes. Die kunnen niet verwerkt worden in een dagvaarding wel in een strafdossier. Fout 1 begon, de verjaring, die is volgens het artikel bepalend, mishandeling bijvoorbeeld 18 jaar + een derde, dit laatste nam het OM niet mee. En zo vielen velen buiten de boot. Denkt men. In casu wist men niet of de zaak haalbaar is. En achterin die zaal roept die man met zijn pijpje, dat ene woord, N kliniek dat ie in zijn spreekrecht in mijn mond legt. Een woord dat ik nooit heb genoemd, hij wel daar achter in die zaal.

2009, er wordt veel gezegd, gesproken, geschreven, alles beland op mijn blog zeker nadat moeder aangifte deed van vele misdiagnoses een lijvig dossier met zeker 8 medische experimenten. En toen vorige week ineens die ene vrouw mw Y naar voren kwam overleden in juli, genoemd door Jansen wisten wij thuis dat het maar over 1 kon gaan. Jansen ging tot 2000 door alsof ze haar patient was.

2013, we zijn een Kort Geding verder, rechter Zweers weet u nog wat u zei? Hoeveel mensen moeten thans inclusief Jansen zelf een boete krijgen? Ik heb zo vaak woorden gehoord die ik nooit heb genoemd en toch moest ik een jaar lang mijn mond houden. Terwijl  nu tijdens de zitting meer dingen worden genoemd dan ik kon bevroeden.

In 2009 schreef ik 1 kritisch stuk tussen al die publicaties die erna kwamen 1. Nurnberg, de processen, de protocollen het ontstaan van het verdrag van Helsinki in 1956 en het Verdrag van Rome, de rechten voor de mens. Wat is er in besloten? Zonder toestemming GEEN experimenten meer op mensen met medicijnen, operaties of wat dan maar ook. WO II verschrikkingen mocht niet meer. Toch duurde het in Nederland tot 1998 voordat wij hier een wet Proefpersonen kregen die onlangs is herzien. Nu pas hebben we protocollen.

Protocollen het woord wat we steeds horen en waarvan Jansen zegt, “och daar hield ik me niet zo nauw aan” “ja ik deed veel wetenschappelijk onderzoek” “achteraf had ik het wellicht secuurder moeten doen” “wie weet had ik meer onderzoek moeten doen naar de diagnoses”.

De schrik zal er goed in zitten bij de verzekeraars die angst van hen waren uitspraken zoals hierboven worden gedaan en vooral deze, “IK erken veel fouten te hebben gemaakt, experimenten zonder toestemming te hebben uitgevoerd en foute diagnoses te hebben gesteld en heb geen spijt”. Straks wordt zijn psyche behandeld in de Rechtbank. Wie is de man achter die eerst oh zo briljante arts die zo vreselijk diep weg zonk in zijn eigen wereld van verslaving, overschatting, zie mij eens goed zijn. Niemand had er rekening mee gehouden dat de man zo graag verteld over zichzelf, zijn fouten en ze niet eens als fouten ziet.

De zaak Jansen Steur, wat wordt de eis, welke straf krijgt ie, wat volgt er straks in de zoveelste procesdag. Wat komt er nog meer achteraan, het topje van de IJSBERG is aan het praten en kennelijk is het voor hem heel normaal wat ie deed, wat hij doet en stiekem wil blijven doen. Hij is namelijk arts, de beste zoals hij het zelf zegt.

Het gaat je verstand te boven over alles wat hij zegt, we hadden slechts kunnen hopen op hetgeen nu gebeurd. Jarenlang moesten we wachten op de antwoorden van de man die terecht staat. Rest er nog maar 1 vraag. Hoeveel artsen werken, werkten op diezelfde manier want neem van mij aan dat hij niet de enigste is. Helaas. Voor het ziekenhuis in Enschede maar vooral de verzekeraars wordt het erg druk de komende tijd want in letselschade is het zo dat wanneer de arts erkent fouten te hebben gemaakt zij niet meer onder de zaak uitkomen.

Vandaag kwam de eis, 6 jaar, niets voorwaardelijk. Het OM heeft zijn tijd genomen in deze zaak om alles te kunnen bewijzen, ik denk dat dat het gelukt is, ze hebben werkelijk voortreffelijk werk verricht en wij zijn erg blij met deze eis. Natuurlijk is een straf nooit hoog genoeg als je moeder sterft mede door toedoen van experimenten maar toch. We hadden niets verwacht omdat de zaak juridisch erg complex maar de OVJ heeft het heel erg goed gedaan.

Rechtbank 1 advies, maak er meer van.

2 gedachtes over “De zaak Jansen Steur

    1. Was mogelijk geweest achteraf immers Jansen praat gok echter juridisch te moeilijk. … en technisch wel haalbaar blijkt nu. Men had verjaring beter moeten toepassen dan was moord MET voorbedachte rade haalbaar geweest.

Reacties zijn gesloten.