Kosta Portanger kunst die je raakt.

In gesprek met Kosta Portanger.

Door Isabel Blanco

10. Verbondenheid

 

Kunst overkomt je schreef ik al op twitter. Kunst raakt je of raakt je niet. Het is een boeiend onderwerp om over te bloggen, om het te vinden of om er tegenaan te lopen. Via facebook kwam ik in contact met Kosta Portanger die in zijn vrije tijd dit jaar besloot zijn hart te gaan volgen en ging schilderen. De man die nog nooit iets met kunst had gedaan liet zijn expressie spreken en als je weet dat hij pas in februari 2013 zonder les is begonnen geloof je me niet. En toch is het zo.

Kosta vond in het maken van schilderijen en gedichten zijn passie en gebruikt nu elke moment dat ie heeft te wijden aan het doen waar zijn hart ligt. Kunst maken. Zijn inspiratie haalt hij vooral uit zijn ontdekkingsreis naar hemzelf. In ons gesprek vroeg ik hem hoe hij de weg had gevonden naar het doek en zo ontstond het stuk hieronder dat hij voor ons schreef. De ontwaking in hem, hoe hij aan zijn gevoel en passie een impuls kon geven door met penseel en doek aan de slag te gaan. Inmiddels heeft hij al werken verkocht en gaat vol passie verder en ontwikkeld in een rap tempo een vernieuwende stijl in de moderne kunst. Ik wens hem veel succes toe en zal in de toekomst zeker meer werk over hem gaan plaatsen. Kosta Portanger, de naam is nog onbekend maar niet lang meer.

15. Soul to Soul

De ontwaking

 

Op een ochtend in februari (2013) werd ik wakker met een heel sterk gevoel zo van “ik wil schilderen”. Ik had nog nooit eerder iets geschilderd of getekend in mijn leven en was heilig overtuigd dat ik niet kon tekenen of schilderen. Omdat ik me gevoel niet meer wil ontwijken heb ik dat ook gevolgd zonder af te vragen hoe en waarom. Diezelfde ochtend in de auto gestapt en hup naar de Action gereden en daar voor nog geen € 10,- verf, kwasten en 2 schilderdoekjes gekocht.

 

24. Lichtmensen

Thuis gekomen ben ik aan tafel gaan zitten en heb wat verf op een bord gedaan een kwast gepakt en ben zonder dat ik wist wat te doen begonnen met schilderen. Die bewuste dag in februari heb ik puur uit en met gevoel 2 kleine schilderijtjes gemaakt. De ene kreeg de naam “De Kern” en de andere “Vrijheid” . Ik vond het heerlijk om te doen en merkte dat mijn hoofd totaal leeg was als ik schilderde. Door dit  gevoel en ook het resultaat ben ik dan ook doorgegaan en kreeg meer en meer er plezier in.

 

30. Angel Heart - kopie

Ik schilder op de meest gekke tijden puur op gevoel zonder na te denken of te kijken hoe laat het was. Soms ook midden in de nacht. Vooraf  heb ik geen idee wat ik ga maken. Ik begin te schilderen en ben meestal pas klaar als het schilderij af is.

35 (1)

Dit zelfde heb ik ook met kleine gedichtjes die ik binnen krijg. Deze komen spontaan op de gekste momenten in me op, in de nacht, tijdens het uitlaten van de hond enz enz.

Als ik buiten loop spreek ik het gedichtje in op de voicerecorder van mijn mobiel. Ook heb ik  in mijn nachtkastje een blocknote met een pen klar liggen voor als ik midden in de nacht wakker wordt en een mooi gedichtje door mag krijgen. Als ik de gedichtjes niet gelijk opschrijf ben ik ze meestal gelijk weer kwijt.  Het is vaak in enkele seconden dat ik het door mag krijgen.  Net zoals het schilderen ging was ik vroeger niet in staat te rijmen het was een drama als het ging om het maken van een gedichtje. Met Sinterklaas was ik bijvoorbeeld uren bezig om iets fatsoenlijks te produceren.  In de meeste schilderijen en gedichtjes herken ik mijn eigen processen en/of wensen.  Ik ben erg dankbaar dat ik dit kan en mag maken en vindt het een mooi cadeau dat ook vele andere ervan kunnen genieten en kracht putten uit mijn creaties.

34 Ganesha  27. Grey Spirit

Neem van mij aan dat wij Kosta vaker gaan zien en nog veel van hem gaan horen.

 

BELIEVE