Nieuwsbrief levenskunstenaar Connie Harkema

Nieuwe activiteiten en sociale media

 

”Een nieuwe lente, een nieuw geluid”. Als dat niet op mij van toepassing is, dan weet ik het niet.

 

Als eerste heb ik mijn bescheiden atelierruimte “De Harkalerie” veranderd, zodat mijn werk nu nog meer naar mijn zin uitkomt en ik kan werken in een voor mij optimale werkomgeving.

 

Ten tweede heb ik een behoorlijk pakket aan diensten samengesteld dat zeker ook voor het bedrijfsleven interessant kan zijn. Zie hiervoor de eerste rubriek in deze brief.

 

Vanzelfsprekend wil ik deze voor mij twee belangrijke verbeteringen met zo veel mogelijk mensen delen; tot nu toe lukt dit aardig.

Het is nog maar een jaar dat ik me met sociale media bezighoud, en ik ben erg tevreden over de impact die dit medium heeft.

Met inmiddels al meer dan 1000 volgers op Twitter en meer dan 400 vrienden op Facebook en bijna evenveel connecties op Linked-in heb ik behoorlijk wat mensen leren ‘kennen’ en zo dus aan hen mijn nieuwe geluid kunnen laten horen

 

Enkele vrienden uitgelicht:

In deze brief vind je een mooi gedicht van een van mijn Facebook-vrienden Richard Steegmans.

Isabel Blanco is zo aardig geweest om mijn complete nieuwsbrief van maart op haar site te plaatsen, zie http://isabelblanco.nl/2012/03/07/nieuwsbrief-woordkunstenaar-connie-harkema-zooo-mooi/

 

Veel leesplezier,

 

Connie Harkema

beeldend woordkunstenaar

voor een eerlijke tekst en een kleurrijk beeld

 

 

Bedrijfsgerichte activiteiten

 

In mijn tegenwoordige werk probeer ik het bedrijfsleven met mijn kunst en schrijven zoveel mogelijk te inspireren en zo op bescheiden wijze bij te dragen tot een beter leef- en werkklimaat. Dat doe ik op drie manieren:

 

Schrijfworkshops en kunstlezingen

Met behulp van schrijfworkshops en kunstlezingen wil ik het creatief nadenken motiveren en activeren. Daarvoor bied ik verschillende perspectieven. In de workshops ‘Poëzie Schrijven’, ‘Korte Verhalen Schrijven’ en ‘Zintuiglijk Waarnemen in Woord en Beeld’ komt het vooral op actieve deelname aan. Van meer beschouwende aard zijn de lezingen ‘Van Impressionisme naar Expressionisme’ en de Reizende expositie ‘Woordbeeldig’ (een PowerPoint-presentatie over de ontwikkeling in mijn werk in combinatie met eigen verhalen en gedichten). Bij zowel de workshops als de lezingen is er voldoende ruimte voor interactie. Workshops en lezingen worden gegeven op de locatie van de opdrachtgever.

 

Schilderij

Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor bedrijven en instellingen een schilderij te laten maken van hun bedrijfspand en/of locatie in verhalende en symbolistische schilderstijl. Dit is een stijl die beweging uitstraalt en staat voor de voortgang van een bedrijf. Het schilderij kan eventueel worden versterkt met een gedicht.

 

Schrijven en corrigeren

Tot slot heb ik vanwege mijn journalistieke en redactionele achtergrond veel ervaring in het schrijven en corrigeren van bedrijfspresentaties, nieuwsbrieven, personeelsbladen en jubileumboeken. Dit zijn stuk voor stuk media waarmee bedrijven en instellingen met hun oplossingsgerichte en vernieuwende ideeën naar buiten kunnen treden om zo de ‘beweging’ binnen hun bedrijf te tonen.

 

 

Boerenbedrog

 

In Boerenbedrog, mijn roman in ontwikkeling – die is gebaseerd op het populaire tv-programma Boer zoekt vrouwis de uitverkoren boerin inmiddels gestorven. Nu maar kijken wat voor impact dit op haar omgeving heeft.

 

Ik ben ondertussen flink aan het schuiven geweest met de al geschreven hoofdstukken, waardoor het verhaal tot nu logischer qua opbouw is. Vanaf nu verder met nieuwe hoofdstukken met nieuwe ontwikkelingen.

 

 

Het Lied van de Lijster

 

Ik ben nu officieel partner van “Het Lied van de Lijster”, zie http://www.het-lied-van-de-lijster.com/nl/partners-en-de-film

 

Filmmaker John Babonnick heeft een mooie beschrijving over mij en mijn werk geplaatst op:

http://lied-van-de-lijster.hyves.nl/blog/49777962/Connie_Harkema_beeldend_woordkunstenaar/aJpE/?pageid=B44ZU0W8UKG0O4GKG

 

Plus een stuk over mij op de Facebook-pagina van “Het Lied van de Lijster”: http://www.facebook.com/HetLiedvandeLijster/app_198826126804423

  • ·

Gedicht van Richard Steegmans

Richard Steegmans is een Facebook-vriend uit Hasselt. Hij werkt als dossierbeheerder bij een auteursrechtenvennootschap en in zijn vrije tijd speelt hij muziek en schrijft hij gedichten. Momenteel werkt hij aan zijn derde dichtbundel.

Hieronder zijn gedicht “Kwartet rond schilderij”, dat voor mij als beeldend woordkunstenaar natuurlijk een bijzondere betekenis heeft.

 

in het onbelemmerde zicht van een bezoeker

die zich in de musea wil laten verblinden, stapt zij

niet casting-kundig als laatste binnen in het schilderij,

langs een breuklijn

waarvan de suppoost meent dat ze immer stijf staat van de verf

 

haar rest kledij om het doek te ontspannen, een gewraakt lichaam

om het uit te vergroten

 

eens loopt het wassen van haar werkhemden gelijk met het losweken

van een ringelorend zelfportret op haar leeuwenhuid

 

de schilder werkt met vrolijke modellen, die hij stilzet

op een vriespunt rond vrouwenlijken

 

suppoost en bezoeker vormen zich

een machtswaan en slavinnen overslaand beeld

van een gedachtewisseling in het atelier

van donkere huid onder een dictaat van verf

waarna de schilder soms een model afwijst

 

zich romprijker naar het licht rond de bezoeker verplaatsend

ziet de schilder haar dartel doorhangen in zijn doek

 

de suppoost gewaagt niet van betasting of ballast in zijn blikveld

is voorgoed aan de beleving van haar knipoog toe

 

de bezoeker drentelt idyllisch naar een kijkstip

laat conspirerend gestes uit zijn toonbeeld vallen

concipieert niemand ompratend haar giftvrije tong –

die zich afrolt wanneer hij ingeeft

dat de schilder daar nogmaals over mag gaan

 

Richards uitleg van het gedicht:

 

Centraal in dit gedicht staat een tentoongesteld schilderij waar omheen vier protagonisten zich verzamelen, bij toeval of in scène gezet: schilder, model, suppoost en museumbezoeker. Aan het schilderij zelf worden niet veel woorden vuilgemaakt. De tekst dikt zich aan om de vier protagonisten met een vleugje leven op te laden, om vier belijdenissen tot stand te brengen: de vier lopen elkaar voor de voeten, voelen zich al of niet tot elkaar aangetrokken, erkennen onderlinge machtsverhoudingen en afgunst, kunnen elkaar in al hun absurditeit zelfs naar het leven staan. Elk woord van het gedicht vormt een hechte schakel in een onwrikbare taalconstructie, maar is tegelijkertijd via zijn onderliggende betekenis(sen) meermaals verschuifbaar van de ene belijdenis naar een andere.

 

 

Harkalerie werk- en ontvangstruimte in het Friese (kunstenaars)dorp Warns

 

Op deze plaats werk ik aan mijn ambitie om bestaande kunst en cultuur te interpreteren en over te zetten in een combinatie van eigen verhalend en beeldend werk.

 

Zojuist helemaal opgepimpt met schilderijen, boeken, gedichten, ansichtkaarten en gedichtkistjes.

Misschien een leuke gelegenheid om een keer een bezoekje aan Warns te brengen.

 

 

 

Een bezoek aan de Harkalerie is op afspraak.

 

 

Derde Goudse schilderij

 

Het derde schilderij over Gouda is mijn interpretatie van het gloednieuwe Huis van de Stad, ontworpen door Buro Soeters Van Eldonk. Het ontwerp is gebaseerd op de Goudse Stroopwafel.

In mijn vertaling is de stad gerangschikt rond het dominerende gebouw, samengevloeid in de rondte van de stroopwafel en omgeven door het bijbehorende ruitjesmotief.

 

 

 

 

Kort nieuws

 

 

  • · Afgelopen maand ben ik lid geworden van de Nederlandse Associatie Beeldend Kunstenaars (NABK).

 

Vanwege deze aanmelding mag ik een jaar gratis op de site van allekunstenaars.nl een aantal van mijn schilderijen tonen zie: http://www.allekunstenaars.nl/categorie/index.php?cat=kunstenaars&id=Harkema_Connie&image=pages%2F1378%2Fgalleries%2FVrouwtje_van_Stavoren.JPG&num=0&name=Vrouwtje+van+Stavoren.JPG&tmin=0&tmax=8

 

 

  • · In november komt het nieuwe kunst-en cultuurblad JAART (zie http://www.jaart.nl/) op de markt. Ik ben uitgenodigd om er een bijdrage aan te leveren. Nadere informatie volgt.

 

  • · Voor Instituut Laudius weer een les in ontwikkeling nagekeken. Dit keer voor de cursus ‘Schrijven voor kinderen’.
 

Agenda

 

Doorlopend, op aanvraag: Reizende Expositie ‘Woordbeeldig’, een PowerPoint-presentatie over de ontwikkeling in mijn werk, in combinatie met verhalen en gedichten. Voor een voorproefje zie mijn dagboekfragmenten op: http://www.kunstenmarketing.nl/category/dagboeken/harkemaaksels/

 

Ook geïnteresseerd in een expositie, lezing of workshop? Of wil je misschien liever een jubileumboek of biografie uitbrengen?

Laat het me weten! Ik kan zorgen voor een flexibele invulling, helemaal naar wens.

 

 

Contact

 

Voor nadere informatie over boeken, artikelen, schilderijen, ansichtkaarten, en presentaties en workshops op maat verwijs ik naar:

www.connieharkema.com

www.flickr.com/photos/41846988@N07

www.todio.nl/Connie

 

De nieuwste berichtjes vind je op:

http://www.facebook.com/profile.php?id=100002148662167

http://www.linkedin.com/pub/connie-harkema/17/b54/244

http://twitter.com/#!/ConnieHarkema

http://kunstwereldwijdnetwerk.nl/profile/ConnieHarkema

 

Maar je kunt me natuurlijk ook telefonisch bereiken op 0514 – 79 50 34.