Natuurgeneeswijzen in opspraak… door Frank Prikanowski

Natuurgeneeswijzen in opspraak…

De laatste tijd bereiken mij weer berichten van natuurgenezers die grove fouten maken.
Sara G. schrijft een omstreden middel voor waardoor een cliënt waarschijnlijk overleden is (let wel, ik wijs hier geen schuldige aan, de bewijsvoering laat ik over aan justitie…), baby’s worden dubbelgevouwen onder het mom van cranio sacraal behandelingen. Er zijn op deze wijze al verschillende zuigelingen overleden.
Laatst bij “undercover in Nederland” een genezer die kanker kan genezen met een of ander duur wondermiddel…….(?!).
Ook de zaak Silvia Millecam staat ons nog vers in hert geheugen.

Laat ik één ding voorop stellen:
NATUURGENEESWIJZEN ZIJN NIET GEVAARLIJK.
Het zijn de (onwetende) genezers die de fouten maken.
Ik weet niet waar het precies aan ligt, of het nu de onwetendheid is, of de ego’s van de genezers, of de dringende behoefte om mensen te genezen tegen elke prijs….ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat dit soort praktijken een halt toegeroepen moet worden.

Ik ben zelf natuurgeneeskundig therapeut, acupuncturist, paragnost en nog meer. Ik heb jaren gestudeerd om mensen in mijn praktijk te behandelen. Ieder jaar ben ik verplicht om diverse bij en na scholingen te doen zodat ik up to date blijf. Dit wordt gecontroleerd door beroepsverenigingen die weer gecontroleerd worden door een koepelorganisatie.
Voor mijzelf vind ik dat ik verplicht ben om mijn kwaliteit op een hoog peil te houden (lees: bachelor niveau).
Ik heb ook een gedegen opleiding medische basiskennis gevolgd.

Met mij zijn er vele therapeuten die ook aan deze hoge kwaliteitsnormen voldoen en die gedegen behandelingen aanbieden in hun praktijken.
Behandelingen die bij vele mensen al veel goeds gedaan hebben.

Belangrijk om te weten is als je naar een natuurgenezer(es) gaat, dat je je van te voren informeert of hij/zij aangesloten is bij een organisatie. Ook informeren welke behandelingen in de praktijk beoefend worden.
Ga ook vooral op je gevoel af.
Een serieuze therapeut zal ook samenwerken met de reguliere zorg, vraag hier naar. Genezers die hun cliënten weghouden van de reguliere zorg, of hun cliënten af houden van hun reguliere medicatie zijn een in mijn ogen een gevaar……

Ik maak hier een verschil tussen genezer en therapeut.
Therapeuten zijn in het algemeen goed opgeleid en werken vanuit de kennis die ze hebben, ook kunnen ze de behandelingen die ze doen onderbouwen met feiten….
Een behandelaar die een middel voorschrijft alleen omdat het goed voelt, zonder het te kunnen onderbouwen, moet kritisch bekeken worden.

Ikzelf werk ook veel op gevoel, met de kruiden die ik voorschrijf, maar ook met acupunctuur en andere methoden. Maar ik kan altijd met feiten onderbouwen wat ik doe en waarom ik het doe. Als ik iemand in de praktijk heb voor een reading of een sjamanistische behandeling, ga ik volkomen op mijn gevoel af. Als ik dan iets voor moet schrijven gebeurt dit wel onderbouwt met feiten.

Ook zal een serieuze therapeut ten alle tijde zijn cliënt doorverwijzen naar een reguliere arts als dat nodig mocht zijn. Ook zal hij/zij vragen of de cliënt al onder behandeling is van een arts of deze geconsulteerd heeft.
Medicatie die de cliënt heeft van de reguliere arts worden nooit en te nimmer aangepast of weggelaten door toedoen van een serieuze therapeut. De behandelingen worden aangepast aan die van de reguliere zorg.

Cliënten die bij mij komen tekenen een behandelovereenkomst, daarin staat waar ik mij aan te houden heb en wat de cliënt van mij mag verwachten. Ook de klachtencommissie waarbij ik ben aangesloten staat erin vermeld.

Zaken zoals Sara G. en Silvia Millecam halen de voorpagina, maar ook in de reguliere zorg worden veel ernstige fouten gemaakt. Fouten maken is menselijk, maar als ze gebaseerd zijn op onkunde of ego, zijn ze crimineel.

Sommige gevallen zijn dubbel, zoals Silvia Millecam, zij heeft duidelijk aangegeven niet meer behandeld te worden door de reguliere arts. Als therapeut zou ik er op aandringen om dit toch te doen. Ik weet niet in hoeverre dit gebeurt is.
Feit is dat hierdoor de heksenjacht op “alternatieve genezers” weer nieuw leven is ingeblazen.

Des te meer reden om te zorgen voor kwaliteit en kennis. En ook de samenwerking met de reguliere zorg is erg belangrijk. Gelukkig werken steeds meer reguliere artsen samen met de “complementaire therapeuten”. Zeker als deze therapeuten zich aan de spelregels houden.

Kortom: de natuurgeneeswijzen of alternatieve geneeswijzen (ik spreek liever van complementair) zijn altijd al een gevoelig onderwerp geweest.
Maar als de therapeuten goed opgeleid zijn en zich aan de regels houden is het een zeer waardevolle aanvulling op de reguliere zorg. Goedkoper en vaak effectiever.

Dus, mocht u behandeld willen worden door een natuurgenezer, let dan op bij wie en wat diegene doet…

Natuurgeneeswijzen zijn niet gevaarlijk…..

Frank Prikanowski

3 gedachtes over “Natuurgeneeswijzen in opspraak… door Frank Prikanowski

  1. Frank ik hoop dat ik je zo mag noemen. Wel mijn inziens ligt dit niet direct aan de echte Natuurgenezers maar ligt hier duidelijk de fout bij de overheid gebrek aan regelgeving en dit is niet nieuw denk eens aan zeer vele jaren terug “”dekruidendokter uit eindhoven”” Iedere goede en bekwame therapeut of paragnost zal ook ten alle tijden afraden om zomaar bij pietje op de hoek een cursus te volgen ik geef er altijd 3 aan dat zijn Sorag , Civas en de Loi en ook noem jezelf niet genezer als je geen enkele wettige status hebt.
    ikl ben reeds vele jaren aan het ijveren voor een bescherming van naa en status met de nodige papieren maar het lijkt net of de overheid met opzet het uit de hand laat lopen om bepaalde groepen misbruik ervan laten maken denk aan wie en wat de grote lijnen als verleden en meestal nog in zitten als achtergrond hebben die zijn er niet voor om juist er voorwaarden aan te stellen.
    Daarbij een goede therapeut of genezen roept niet kijk wat ik gedaan heb daar bij alles de macht van boven het stuurt en hoe je draait of keert wij zijn maar doorgeefluik

    in licht liefde en vrede

  2. Willem, ik ben het met je eens. De overheid laat hier kansen liggen. Als er beter gereguleerd wordt kunnen mensen die het goed doen en bedoelen hun werk gewoon blijven doen, dan is er geen plaats meer voor mensen die zich genezer of therapeut noemen en geen enkele notie hebben wat ze teweeg brengen.
    De mensen die bij mij komen weten dat ze zélf aan de slag moeten en dat ik ze alleen met de neus de goede richting op zet. Zoals je zegt wij geven alleen door wat we zelf ontvangen.
    Het komt de huidige minister van gezondheid wel goed uit dat er weer natuurgenezers in opspraak komen, zij is faliekant tegen de complementaire sector….wat een gemiste kans.
    Zolang er nog miljarden tekort zijn in de zorg zal het wel zo blijven. Ik heb de laatste maanden weer nieuwe opleidingen gevolgd om aan de nieuwe eisen van de zorgverzekeraars te voldoen, zij pikken het signaal van regulering en certificering wel op. Ik hoop dat de overheid spoedig volgt.
    Ondertussen ben ik er trots op dat ik dit werk met liefde mag doen en ga ik met een gerust geweten naar bed.

    In liefde en licht,

    Frank

Reacties zijn gesloten.